Friday, November 13, 2009

mamak muslim @ kafir?

ade baca paper metro ari ni x? pasal ade kedai mamak yg kena serbu kt jalan bangi sebab kononnye mamak muslim tp sebenarnye india kafir.. kalo x baca lg bleh baca kat sini..


sebenarnye masalah ni dh lama berlaku.. kalo dalam forum dh byk org bercerita.. banyak kedai mamak sebenarnye bukan kedai mamak pn tp sebenarnye kedai india tulen.. diorg sengaja buat konon2 macam kedai mamak sebab nk tarik pelanggan sebab kt selangor kl ni kn ramai org yg suke makan kt situ.. diorg siap tampal lagi ayat quran dan kalimah2 suci sampai penuh kedai sebab nk buat konon2 tu kedai mamak muslim..

aku pn penah kena gk bnda cmni.. aku ingat lagi mase tu bulan puase.. aku ngn syazni gi 1 kedai mamak kt stesen bas kajang.. nama kdai tu Rest23.. kalo tgk luaran dan dalaman mmg nmpk mcm kdai mamak biase.. pakai kopiah.. ayt quran penuh kedai.. tp org lum azan mgrib lg diorg sume sedap je duk minum air.. apehal? lepas tu mmg kitorg xgi dh la kdai tu.. kalo nk makan kedai mamak pn mmg cari kedai lain sebab kedai tu dh sah2 bukan islam..

aku mengaku kedai mamak mmg best.. makanan sedap.. kalo nk makan roti canai pn slalu kedai mamak je la yg ade.. kedai melayu ssh nk jumpe.. tp skng ni nk kena berhati2 kalo gi kedai mamak ni.. kena pilih yg btul2 islam sebab xnk jadi cm Rest23 tu lg .. xnk la makanan yg masuk dalam perut kite dari bnda syubhat kn?

pendapat korg plak cmne? bleh ke kite makan kedai india yg bukan muslim ni?

9 comments:

fifi said...

makanan tu jadi darah dan daging kita jugak kan? jd klu nk mkn pon kenalah pantau restoran tu mcm mana, milik siapa, masakan apa. bukan boleh suka-suka hari terjah makan je kan? tambah pulak bila kita ragu-ragu nak mkn, dah kira haram makanan tu. ayam dia tu pun, xtau mana dia ambil kan? cari lah restoran yang ada sijil halal.

mcm di TGI Friday's, ada sesetengah makanan yang dicampur adukkan dengan arak, tapi di menu masih ada tanda halal. pelik, kan?

fifi said...

makanan tu jadi darah dan daging kita jugak kan? jd klu nk mkn pon kenalah pantau restoran tu mcm mana, milik siapa, masakan apa. bukan boleh suka-suka hari terjah makan je kan? tambah pulak bila kita ragu-ragu nak mkn, dah kira haram makanan tu. ayam dia tu pun, xtau mana dia ambil kan? cari lah restoran yang ada sijil halal.

mcm di TGI Friday's, ada sesetengah makanan yang dicampur adukkan dengan arak, tapi di menu masih ada tanda halal. pelik, kan?

BuLaN iTu aKu said...

hurmm bahaya la kalau mcam ni
kita kene betul2 selidik
susah la nak cari produk halal kat malaysia skung ni

gummybear said...

eeee..memg x suka mkn kat kedai mamak..tgk pun x selera...
kalo dah kdai mamak muslim pun tak lalu, mamak kafir lagi la tak lalu..huhuhu

Fza.ithu.Zazha said...

Uhuuhuhu.. apekah??
mreka² ithu x spatotnye wat cm ithu. huhu..

sgt tidak baek. adoy!

--siLEnt_ 5iLh0ueEtte-- said...

lebey senang --> masak sndiri kt rumah. hehe. cedap pon cedappp xP

cik syazni said...

kalu duk asrama nak masak sendiri cmane.. jadi gi lah makan kat kedai tomyam *wink*

zaiMi said...

fifi : tu la.. skang ni byk bnda syubhat.. nk makan pn risau.. xtau halal ke x.. org bkn islam xpe la diorg bkn pikir dosa pahala pn.. main bedal je.. kte yg islam ni la yg naye..

BuLaN iTu aKu : mmg pn.. sijil halal pn diorg bleh tipu..

gummybear : laa xsuke makan kedai mamak ke? bagus la..

Fza.ithu.Zazha : tu la.. xjujur berniage.. yg terkena kite yg gi makan ni la..

--siLEnt_ 5iLh0ueEtte-- : kalo kt umah bleh la.. kalo kt asrama?

cik syazni : kedai makcik 10 rgt.. haha

~miszirdawaty~ said...

erk, dOlu slalo mkn kt rest23.
adeh~

Post a Comment

setiap komen anda amat-amat dihargai