Friday, October 02, 2009

Mungkinkah Indonesia kena balasan Tuhan?

aku bersimpati dengan ape yg berlaku kat Padang, Indonesia.. tanpa ade ape-ape tanda tetibe berlaku gempa bumi yang kuat yg mengorbankan lebih 1000 org kalo ikut ape yang aku baca kat paper.. dan jumlah korban plak makin meningkat..

Nape aku cakap Indonesia mungkin kena balasan Tuhan? sebab baru beberapa minggu lepas kecoh isu tarian Pendet dari Bali yang kononnya diciplak oleh Malaysia.. siap buat kempen nak halau sume rakyat Malaysia yang ade kat Indonesia.. padahal Malaysia xpenah campur ape pun.. sume tu Discovery Channel yang buat.. alih-alih Malaysia yang kena.. masuk akal ke? okey korang buat la sweeping Malaysia kat Indonesia tu.. nnt kitorang buat sweeping Indonesia plak.. baru korg merempat kat negara sendiri..

tapi Tuhan Maha Berkuasa.. slalu membela orang yang dizalimi.. akhirnya negara Indonesia ditimpa bala bencana.. siapa yang akan tolong? Malaysia yang baik hati ni jugak la.. kes ni sama macam ape yang berlaku pada tahun 2004 dulu.. masa tu Indonesia kecoh pasal isu Pulau Sipadan rasanye.. provok Malaysia macam-macam.. last-last kena tsunami.. sape yang banyak tolong? Malaysia jugak..

orang cakap kali pertama kena itu pengajaran.. kena kali kedua itu kebodohan.. kalo kena kali ketiga nanti ................ lu pikir la sdiri..

9 comments:

BuLaN iTu aKu said...

tuhan menurunkan bala untuk menyuruh hambaNya ingat padaNya...
kadanga2 kite lupa Dia pada waktu gumbire..
bile sedih baru la tercari2 Dia

aRaBeLLa said...

yelah indon ni dah lupe sape yg 1st hulurkan bantuan mase depan kena tsunami dulu..ces!

zaiMi said...

BuLaN iTu aKu : setuju.. slalunye manusia cmtu la.. ble nakkan sesuatu sanggup buat ape sj smpaikan bangun smyg malam tiap2 malam dan berdoa tp ble dh dapat smyg 5 waktu pn lupe..

aRaBeLLa : tu la pasal.. mmg indon ni spesis kacang lupekan kulit.. padahal bnda kecik je tp kecoh nk mmpos..

::cdot the dot:: said...

ye lo zaimi...haku pun menci gak dorang ni, lg2 yg dok merempat kat sini,wahhh wahhh wahhh..siap merampok VVIP kita suma...klu kat dpn ofis aku kat kl nun, dorang dok b'sidai2 kat kaki lima tuh terjuling2 bijik mata tgk kitaorg msuk ofis..pastu sok sek sok sek...jakun tol....

zaiMi said...

::cdot the dot:: : tau xpe.. kalo yang datang tu ikhlas cari duit xpe la jgk.. ni datang nk mlepak kt klcc je.. balik mlepak indon la woi.. sakit mata aku tgk korg..

fifi said...

tu bukan berbentuk balasan semata. tapi peringatan. Tuhan kan ke Maha Adil?
klu bercakap psl balasan semata, kenapa KL,PNG,JB,SINGAPORE,dan negara2 diseluruh pelosok dunia neh x terkena sekali? bukan ke kita di seluruh dunia neh byk bermaksiat, teguk air setan, dan buat mungkar?
jadi klu kita tgk dr aspek laen plak, mgkin Padang jd pilihan Dia utk kasi kita2 di dunia neh (yakni yg x kena lg)sbg 1 peringatan, bahawasanya Dia Maha Berkuasa.

*btw, i pon x suke org indon yg ade kat Mlysia neh. nyampah tgk lagak diorg. da mcm lupe daratan. mereka2 neh yg dtg Mlysia kerja sume asalnye dr kampung. org Jakarta x dtg kerja buruh/maid/kuli disini. sbb Jakarta tu tempat nye hebat.

zaiMi said...

fifi : pendapat yg bagus dari cik fifi.. hehe

.mek.mizah. said...

mereka mmg bodoh sombong.. tapi biarla kita pun amek pengajaran, jgn lalai.. malaysia bole!

zaiMi said...

.mek.mizah. : itu la.. malysia pn jangan lalai.. nnt dh jd cm indon mnyesal pn xguna..

Post a Comment

setiap komen anda amat-amat dihargai